tirsdag den 22. oktober 2013

FRI!!!!

I Sierra Leone er der stor respekt for andre religioner og deres helligdage, hvilket betyder at når muslimer eller kristne har helligdag, holder alle fri. Der er nogle faste helligdage, som mange gange er de samme som i Danmark, da det er kristne helligdage. Så er der så også mindre faste helligdage… Helligdagene bliver offentliggjort i radioen, hvilket sagtens kan ske på selve helligdagen, hvilket betyder at man kan risikere at møde på arbejde eller i skole en dag, og finde ud af at det er helligdag, ved at der ikke mødt særlig mange andre op. Personligt kan jeg kun se fordele ved denne måde at gøre det på! Hvem bliver ikke glad for en uventet fridag?
Det er selvfølgelig ikke altid at helligdagene bliver offentliggjort så sent; I sidste weekend (11.-13/10) blev det offentliggjort at det ville være en muslimsk helligdag tirsdag i den kommende uge. Det blev derfor en national fridag, og vi fik lov til at opleve vaskeægte muslimsk friluftsbøn. Vores nabo, mr. Mohammed, inviterede os nemlig med til bøn om formiddagen kl. 10-10.30. Vores chaufør, Jusu, kørte os kl. 9.30 ud til en lille lokal fodboldbane, hvor der var sat højtaler op og en imam stod og snakkede på et sprog vi ikke var vant til at høre hernede(arabisk). Mændene sad helt oppe foran imamen, mens kvinderne sad en 25-30m bag ved mændene. Sammen med mr. Mohammed fik vi lov til at opleve bønnen på helt nært hold, faktisk på forreste ”bederække”. Det var en spændende oplevelse, men også lidt ubehageligt bl.a. at bukke sig helt ned så panden rørte bedetæppet mens imamen snakkede et sprog som man ikke forstod. Selvom jeg som kristen ikke mente noget gennem mine handlinger under bønnen, kunne jeg alligevel ikke lade vær med at føle at jeg underkastede mig en anden gud.
Som vi også har erfaret i kirken hernede, møder mange afrikanere til black-man-time, som oftest er en halvtime for sent, selvom det er et religiøst arrangement.

Alt går stadig godt i vores blå hus, men vi begynder at overveje, om vi skal finde på nogle retter som er lidt mere kreative end ris med kylling og karrysovs eller pasta med kyllingepølser og ketchup. Derfor kommer
blogindlæggets rytme fra Shu-bi-dua, med sangen Kylling med Soft Ice (som jeg dog ikke kan finde på youtube).



Guds fred
Joel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar